Call of Duty 2
Davyd 2005.12.05. 21:05
Szomy azonnal rvetette magt a Call Of Duty folytatsra, ami sok bakija ellenre is hozta a WWII-es feelinget...
A Call of Duty els rsze, akkor jelent meg mikor a Medal Of Honor csillaga mr lassan leldozba volt s a WWII FPS stlus kedveli kezdtek jtk nlkl maradni. Az els rsz s az azt kvet United Offensive kiegszt lemez nagy sikert aratott, ksznheten a j grafiknak s hangulatnak, amit a multi rsz koronzott meg.
 Nem vagyok n fekv rendr, t ne hajts rajtam!
Az elz rsz jl bevlt alap sztorijnl maradva, most is a hrom szvetsges orszg katonjaknt kzdhetnk a msodik vilghbor nagyobb harcterein. Az els kldets sorozatot egy szovjet baka brbe bjva kezdjk el, akinek az a feladata, hogy meglltsa a nmet sereget Moszkva elrse eltt. Ezt kveten, irny az els rszbl megismert romvros Sztlingrd (mai nevn Szent Ptervr), amit fel kell szabadtani a nmetektl. Itt mr nem kell a vros megtartsrt kzdeni, csak a nmetek kitesskelse lesz a feladat. A jtk trtnelmi hsgt mutatja, hogy a szovjet csapatoknl az emberlet volt a legrtktelenebb. Hullanak majd a csapattrsak, mint a legyek, mi pedig kzdnk tovbb, hogy a ncikat kizzk az anyafldrl. Ezt kveten angol sivatagi egyenruhban kzdhetnk Rommel s a sivatagi rki ellen Tuniszban, El lamein-nl s El Dababan (a dembl megismert kldets). Furnak tnhet most az elz mondatom, de van olyan helyszn, ami El lamein-tl 30 kilomterre, dlre a sivatagba zajlik, teht nem csak a vrosokat kell elfoglalni, hanem azok krnykt is. pp ezrt a tankok vezetse sem maradhatott ki, amit tmad, vagy pp fedezket nyjt szerepre oszthatunk be. A sivatagi kldets sorozat utn, nan, hogy Eurpa s azon bell Normandia lesz a kvetkez megll, amerikai katonaknt. A feladatunk ismt egy partraszlls lesz. Ez is ismers lesz majd, mivel errl is lthattunk mr videt, mind ingame, mind sima teaser-t. Ez a mostani partraszlls sem lesz egyszer. Itt most nem egy sima partszakasz fogad, hanem egy meredek partoldal, ahova a felvezet t egy ktl. A felmszs utn, a szoksos lvszrkok, gppuskafszkek kztt kell majd elfoglalni a partot. Ezek utna meg is kell vdeni, ami nem egy egyszer feladat lesz, ugyanis itt mr ers ellentmadst tesznek a nmetek a part visszafoglalsra. A megprbltatsaink nem rnek vget, mivel folytatva a sztorit, egy angol ejternys brbe bjva, kell majd elfoglalni a fontosabb vrosokat, ezzel biztostva, hogy a partraszllst kveten sikeresen elre tudjanak nyomulni a szvetsges csapatok. Majd ismt amerikaiknt kzdhetnk tovbb, a jtk vgig.
 Remek, megint lekstem a gpem. A jtk grafikja sokat vltozott s pozitv irnyba. Sokkal szebb lett, mint volt, de itt van mindjrt az els problma is, ugyanis a grafikus motor nem mondhat tl optimalizltnak. A szerkesztsgen bell tbbnknek van azonos vide krtyja, majdnem azonos gpben, de mgis elfordult az, hogy mg nlam minden maximumon szaggats s dcgs nlkl elfut a jtk (mg a tpom fel nem adata a kzdelmet), pr embernl erteljesen vissza kellet venni a grafikbl, pp ezrt nem DirectX 9-el, hanem a rgi videokrtyknak kedvez DX 7 mdozattal tudtak csak normlisan jtszani, azaz megfelel FPS szmot elrni. (bizony, mg DX9 alatt alig High belltsokkal futott 30-40 FPS-t a jtk, a nagyobb effekteknl 20 krl, addig DX7-en a 90-es rtk lsimtssal, anizotrp szrssel, mindent a legnagyobbra hzva is replt a stuff. - Captainm) Akinl viszont elment, az j motor 100%-os kihasznlsa mellet, az szp grafikval tallkozott, ami ugyan elmarad a Day Of Defeate Source minsgtl, de mg gy is gynyrnek mondhat. A ruhk, a krnyezet, a fegyverek, mind-mind szpen ki vannak dolgozva, minden a helyn van, s lvezetes ltvnyt nyjt, fleg a napfnyben megcsillan sisakokat emelnm ki, ami hihetetlenl jl nztek ki a partraszlls kzben. A hzak j klseje s belseje j, br nem a HL2 Lost Cost szintjn van, de ennek ellenre nagyon szp. A tj vltozatos, br a bokrok mg mindig paprlapra hasonltanak s a fk lombja is, de ez mg mindenhol gy van, itt hozta, amit vrtunk. A mestersges intelligencia, se rossz. A nmetek kommuniklnak, s egybl kiszrnak, br az elre meghatrozott mozgsuk elgg feltn. Mindig ugyanarra mennek, ami jrajtszsnl feltn, s a jtk lmny rovsra megy. Kpesek ott maradni a fal tloldaln, ha odamegyek, majd kidugja a fejt, szinte knyrgve, hogy ljem fejbe. A grntok ell elfutnak, nem vrjk meg, hogy felrobbanjon s tkldje ket a tlvilgra, br ez a gppuska fszkeknl nem igaz. A testkzeli harcban nem csak ttlenl lnak, hasznljk a puskatus, s ezzel teszik kellemetlenn az letnket. A mestersges intelligencia j lett, br lttunk mr jobbat is, de annak is meg volt az ra (F.E.A.R. esetben pldul).
 Kihalt egy utca. A fegyverek pontossga egszen relis, azaz minden fegyvert, olyan pontossggal lehet hasznlni, mint az letben. A fegyver mindig egy pontba l, a fajtjnak megfelelen, persze ha nem sorozatot l vele az ember. Egy KAR 98-as, vagy a Mois Nagant igen pontos s jl lehet vele dolgozni hosszabb tvra is. A gppisztolyokkal is lehet messzebb lni, de azok inkbb a kzptvon hasznlhatak. A fegyverek tern is vltoztattak, ugyanis alapbl kt darab fegyvert kapunk, de nem egy puskt vagy gppisztolyt, s mell mg egy pisztolyt, hanem mind a kettt, pldul az angoloknl, megkapjuk a Tomsont s mell a Lee Anfield-et, teht nem lesz azzal gond, ha messzebb kell lni, mivel elveszi az ember a puskt s nem a gppisztollyal, prblkozik 70 m-es tvon. A fegyvereknl mg egy jtst hoztak be. A mesterlvsz puskval a pontosabb lvs rdekben, a leveg benntartsval meg lehet lltani a puska mozgst, s pontosan a clra tartva lehet lni s nem a puska "lengetse" kzben kell lni. Ez egy j lehetsg, ami az els rszbl hinyzott. Tovbbi rdekessg a clkereszt hasznlata, az ugyanis mozgs kzben eltnik, gy a clzs is olyannyira nehzz vlik, mint az letben. A hangok tern is remekel a program. Minden fegyver klnbz hangot kapott, mint ahogy az lenni szokott jobb jtkokban, ami az eredetivel megegyezik, vagy nagyon hasonl hozz. Meg lehet hallani, hogy merrl lnek, ha nem tallna el minket az ellen, illetve, hogy merrl jn. A krnyezet hangjai is lvezetesek, a sivatagban fj szl hangja ms, mint egy romvrosban, vagy Normandiban, ahol a fk, s a bokrok leveleit mozgatja. A szinkron hangok is jl eltalltak, br a trt angollal beszl orosz katonk hangja nem kicsit mks. Az angol katonk kiejtse teljesen ms, mint az amerikaiak akcentusa, de most inkbb az jtsokrl beszlek.
 De megvltozott Carentan vrosa! A fegyvereknl mr emltette, hogy ott is vltozst trtnt, de most mondanm a tbbit, ami felemsra sikeredett. A sebzs rendszer megvltozott, mivel nincs kln leter cskunk. A bekapott lvsek szmtl fggen vrzik be a szemnk, ami azt jelzi, hogy nem rtana fedezkbe vonulni s vrni egy kicsit, hogy visszatrjen normlis llapotba. Amennyiben nem teszel gy, akkor meghalsz. Ez eddig jl hangzik, de elveszi a jtk lnyegt, hogy ne csak agyatlan ember mdjra rontsunk elre, az ellensget a tlvilgra kldve, majd gyorsan egy sarokba bjva vrni fl percet, hogy elmljon minden bajunk s folytassuk ezt tovbb. A rgi jobb volt, ott azrt kellet gondolni arra is, hogy nem j az, ha tl sok lmot szednk be, mivel nem minden sarkon volt E csomag (ennek a j oldala pont az, hogy nem cscsl minden ajt mgtt egy ilyen leter pakk, ami megint dob egy kicsit a program realits faktorn - Captainm). Ez a megolds multi jtk esetn mg idegestbb tudd lenni, mivel ha az emberkt megszrjuk lommal, s elbjik egy fal mg, 10 msodperc mlva gy jn ki mgle, mintha nem is trtnt volna eltte semmi s 90% r az esly, hogy fog tged kicsinlni msodik prblkozsra. A kvetkez vltozs az irnyts tern trtn. A billenty kioszts is vltozott, mivel a kt fajta grntot nem az egrgrgvel kell kikeresni a fegyverarzenlbl, hanem billenty (vagy a 3. egrgomb) lenyomsval dobhatjuk el. A grnt eldobsa viszont csak egy mdon trtnhet, ugyanis nem lehet kibiztostani az eldobs eltt. Elz mondatom miatt bolondnak gondoltok, de mikor bent vannak egy szobban az ellensges katonk, akkor nem mindegy, hogy bedobom a grntot, majd vrok 4 msodpercet a robbansra, vagy kibiztostom, vrok 3 msodpercet s utna dobom be. Az els esetnl ugyanis simn elhagyjk a szobt, s kirhgnek, mg a msodiknl, mire rjnnek, hogy mi esett le melljk, mr halottak. A billenty kiosztsnl maradva mg, meg kell emlteni, hogy NINCS sprintels, ami viszont NAGYON hinyzik (mi tbb, iszonyatosan hinyzik - Captainm). ll helyzetben haladva elre egy kocogs tempra hasonlt leginkbb a haladsi sebessge az embernek, ami viszont nem gyors s nem is lass, de knnyen a vesztnket okozhatja, ha faltl falig kne rohanni ellensges golyzpor kzepette, hogy a multis hinyt ne is emltsk. Kicsit a netes lmnyeknl maradva, itt mr nem lesz az, ami az egyjtkos mdban van, ugyanis itt a kivlasztott fegyver mell egy pisztolyt kapunk, s nem egy puskt, vagy puska mell egy gppisztolyt, ami itt is j dolog lett volna s knnyen hasznlhat. A billentyzet kioszts multiba megllta a helyt, knnyen lehet hasznlni, br a grnt kibiztosts nagyon hinyzik mindenkinek.
 Azrt DirectX 7 alatt sem nz ki rosszul a game! Ennl a jtknl kln rszt rdemel a multi rsz, amivel az eld(k) igen nagy rajong tborra tettek szert. A jtk stlusok maradtak a rgiek, avagy a Deathmach, Team Deathmach, Search And Destroy, Domination s a tbbi. A rgi plykat is tmentettk, ellttk az j textrkkal s mindegyiken alaktottak egy picit, vagy nagyot, kijavtva a plya hibit, de persze jabb bakikat is elkvettek kzben, pldul Carentanban, ahol az egyik vasrcsos kertsnl nagyon szembetn mdon van sszemosva a kt textrzottsg elem. Termszetesen j plykat is ksztettek hozz, br azok mr nem lettek olyan jk, mint a rgiek voltak, s kicsinek rezhetjk ket, akr 14 jtkos mellet is. Elg gyakran megtrtnik az j helysznek esetn, hogy 14 jtkos mellet is jra leds utn mindjrt meg is halunk, ugyanis egy ellensges katona el rak be a program. Ez nem a program hibja, hanem a terepek, ugyanis ha a 7 szvetsges katona elindul 5 irnyba nincs az-az isten, hogy ne legyenek fl perc alatt az sszes jraledsi pontoknl, hogy gy azonnal le tudjk vadszni az jraled ellensgket, a jtk kezdetnl pedig egy jl eldobott kzigrnttal, egybl ki tudunk csinlni legalbb 2 embert. Team Deathmach-nl ez mg annyira nem lenne idegest, de egy Search And Destroy-nl mr sok kellemetlensget okoz, hogy a csapatunk fele meghal 10 msodperccel a jtk kezdete utn, s gy az ellensg jelents flnybe kerl, neknk meg az eslyeink cskkennek a sikeres feladat vgrehajtsra, azaz a clpont megsemmistsre. Az j plyknak viszont mg az a htultje is megvan, hogy nem azonos krlmnyek vannak a csapatoknak. ltalban a tmadknak jobb tmadsi lehetsgeik vannak, tbb magasabb pontot tudnak birtokba venni, mint a vdk, gy a hzak tetejrl knnyen le tudjk vadszni az ellent, aki ppen fedezket keres, vagy egy tmadt prbl meg a tlvilgra kldeni. Az is elfordul, hogy felledst kveten mindjrt egy ellensges katona fegyvercsvbe nznk, aki 10 msodperc alatt tette meg a plya kt vge kztti tvolsgot. Rviden, nem rossz, de sokat kell vele jtszani, hogy megszokjuk ezt az j plya felptst. A tbbjtkos rsznek a f hibja, hogy nincs benne a Punkbuster, vagy egy msik cster ellenes program, amivel a cheatereket ki lehetne szrni. A jtk megjelense utn 2 nappal mr fent voltak a neten klnbz csalsi lehetsgek, amiket sokan sajnos egybl hasznlatba is vettek. A csalk mellet mg ott voltak azok is, akik csak azrt csatlakoztak az egyik oldalhoz, hogy ott a "csapattrsaik" irtsval segtsg a msik csapatot. Nem lehetett ezek ellen mit tenni. Ha ki lettek rgva a szerverrl, akkor 1 perc mlva mr megint fent voltak s folytattk "ldsos" tevkenysgket. Az utbbi pr napban viszont mr kezdtek ezek az egynek eltnni, br nem hiszem, hogy vgleg megszabadulhatnnk tlk, ha nincs mivel tvol tartani ket a szerverektl, de taln egy kidolgozottabb bannolsi rendszer majd segthet minket a jvben egy mod forjban.
sszegzsknt: az egyjtkos rsz j lett, hozta rgi hangulatt, az jtsok tbbnyire jk voltak, s majdnem hozta azt, amit elvrtunk. A tbbjtkos rsz se rossz, br ott elgg hozz kell szokni a megvltozott krlmnyekhez. Zrsknt el lehet mondani, hogyha egy patchel kijavtjk a grafika optimalizlatlansgt, s visszahozzk a rgi sebzsi modellt, valamint beptik a Punkbustert, akkor egy majdnem tkletes folytatst kaptunk, de a javts nlkl, csak egy 4-es alt kap a progi.
|